Koop je kaartje

As the wheel turns

Het wiel is één van de belangrijkste onderdelen van een racefiets. Maar waar moet je op letten bij de aanschaf van een wielenset?

Velg

Velgen worden gemaakt van aluminium of carbon of van een combinatie daarvan. Aluminium is goed voor alledaags gebruik. Het is robuust en sterk en heeft een grote remkracht, zeker onder natte omstandigheden. Maar ja, het voordeel van carbon is dan weer dat het veel mooier is, zeker als je hoge velgen wilt. Voor het gewicht hoef je het niet te doen, want carbon wielen wegen niet per definitie dramatisch veel minder dan aluminium hoepels, al zijn ze (met hoge velgen althans) wel een pak stijver. Een groot nadeel van full carbon velgen was altijd het remvermogen in nat weer: dat was erbarmelijk. Met de opkomst van schijfremmen voor racefietsen valt dat nadeel echter weg. Kies je liever voor zekerheid en voor allround prestaties, neem dan carbon velgen met een aluminium remrand: het beste van beide werelden. De stijfheid van carbon met de remkracht van aluminium.

Tube of draadband?
Tubes zijn banden die worden vastgelijmd op de velg: de binnenband zit ingenaaid in de buitenband. Voordelen: soepel lopend, zeer sterk, lage rolweerstand. Nadelen: duur, moeilijk te herstellen indien lek, onhandig bij lek rijden onderweg. Beter voor dagelijks gebruik zijn draadbanden. Ze rollen zwaarder maar zijn betaalbaar, en snel voorzien van een nieuwe binnenband. Een nog betere optie zijn tubeless banden: daar zit geen binnenband in. Voordelen: even lage rolweerstand als tubes, lagere bandendruk geeft meer comfort, antilekmelk zorgt voor zelfdichtend vermogen bij lek rijden, stootlekken komen niet meer voor. Nadeel: montage kost meer moeite. Ga op Bike MOTION langs bij Schwalbe (stand 8.D028) om je te laten informeren wat voor jou de beste optie is. 

Spaken

Spaken zijn er in talloze soorten en maten. Van staal tot carbon, en van rond tot ‘bladed’, ofwel aerodynamisch. Het aantal spaken bepaalt hoe stijf het wiel is maar ook hoe aerodynamisch. Een typisch aantal spaken is 20 of 24 (voorwiel/achterwiel), maar minder (bv. 16) of meer spaken (36 stuks per wiel) komen ook voor. Het spaakpatroon bepaalt (mede) het comfort van een wiel. Radiale spaken maken een wiel ‘harder’ dan gekruiste spaken. 

Naven
Hoe beter de lagers en afdichting zijn, hoe beter de naaf. Voor de achternaaf geldt bovendien dat hoe fijner de vertanding is van het freewheel, hoe sneller de aangrijping plaatsvindt en hoe eerder er tractie op je wiel zit. 

Gewicht
Wil je een set wielen om mee te klimmen, dan is gewicht natuurlijk van belang. De lichtste wielensets reiken tot onder de 1.000 gram per set (zonder banden, cassette, snelspanners) maar zijn ook fragiel. Tot 1.400 gram mag je spreken van een zeer lichte wielenset die wel Parijs-Roubaix-bestendig is, tot 1.700 gram heb je een allround set en daarboven komt het minder verfijnde spul. Bij Bontrager / Trek (Stand 8.A010) vind je wielen in alle prijsklassen. Ook Snellewielen.nl (stand 11.A040) is aanwezig op Bike MOTION. Zij verkopen wielen van de merken Spinergy, HED en American Classic.

Prijs
Hippe carbon wielen geven je fiets een flinke portie extra cachet, maar je moet daar ook flink voor in de buidel tasten. Prijskaartjes van 2.500 euro voor een set zijn al ingeburgerd, al vind je bij het Nederlandse merk Scope Cycling (stand 11.C044) al prachtige sets voor een pak minder geld. Met carbon/aluminium ben je al voor 500 euro een knappe set rijker, en aluminium werkpaarden als de nieuwste Mavic Aksium Disc (stand 8.A010) vind je op internet al voor minder dan 150 euro. Aan jou de keuze!

>> Klaar voor je volgende aanschaf? Sprint dan naar onze ticketpagina en koop je kaartje