Strandracen

Strandracen heeft zich in korte tijd ontpopt tot een volwaardige tak van de wielersport. De populariteit ervan is de afgelopen jaren geëxplodeerd, met een overkoepelende competitie, een NK en een EK als bewijs daarvan. De sport trekt zelfs fietsers uit Frankrijk en Duitsland aan. 

Veel fietsers zoeken in de winter een alternatief voor het fietsen op de weg. Strandracen is dan een prima optie, want met als ingrediënten een vlakke ondergrond en een nooit aflatende zeewind, kun je erop rekenen dat het er hetzelfde aan toe gaat als in een onvervalste waaierkoers. In de wintermaanden wordt er bijna elk weekend wel ergens langs de Noordzeekust of op de Waddeneilanden een wedstrijd georganiseerd. De sport is de laatste jaren sterk geprofessionaliseerd en er is een groot aantal teams dat zich volledig op het strandracen focust.

Charmes

De charme van het strandracen ligt in de wisselende omstandigheden en de verraderlijke ondergrond die je tegen komt op het strand. Op het eerste gezicht is een training of race bijna alleen maar rechtdoor rijden, maar omdat het strand er elke dag weer anders bij ligt, is het de kunst om het strand goed te kunnen lezen. Soms is het strand hard en kan er gemakkelijk hoge snelheden worden bereikt. Op andere dagen is het strand zacht is het ploeteren geblazen. Als je van afzien houdt is een strandrace zeker het proberen waard!

Materiaal
De fietsen die op het strand worden gebruikt zijn de laatste jaren sterk veranderd. In de begin jaren van het strandracen werd er op mountainbikes gereden met 26 inch wielen en brede noppenbanden. Het Nederlandse merk Koga, ook te vinden op Bike Motion, pionierde in 2013 al met een speciale Beachracer, met speciaal stuur en aangepaste geometrie. Die Beachracer werd een doorslaand succes en behoort inmiddels tot Koga’s vaste collectie. 
Bandenfabrikanten gingen zich toeleggen op het ontwikkelen van speciale beachrace-banden. Die moeten natuurlijk voldoende grip hebben maar ook een zo laag mogelijke rolweerstand. Beachrace-banden hebben daarom een groot volume, amper profiel en een zo laag mogelijk gewicht. In navolging van de trend naar grotere wielen bij mountainbikes, hebben ook moderne beachracers gewoonlijk 29 inch wielen. Om meer comfort te bewerkstelligen en om een betere aansluiting van de velg op een band (en omgekeerd) is er de laatste jaren ook een trend naar bredere velgen toe. Doordat de band minder als een ballon op de velg gespannen zit, wordt de tractie beter en is het comfort hoger. Eigenschappen die het stuurgedrag positief beïnvloeden. Vandaar dat je tegenwoordig veelal strandracers met 29 inch wielen ziet, met brede velgen, banden met nauwelijks profiel en een framegeometrie die aan een racefiets doet denken. Een verende voorvork is op het strand eerder een nadeel dan een voordeel, wat maakt dat de meeste fietsen met een vaste voorvork zijn uitgerust. 

Egmond boven

Imming Bikes uit Egmond-Binnen is een gevestigde naam in het strandracen, en vernieuwde in 2017 zijn populaire model beachbike. Het aluminium frame werd lichter gemaakt en kreeg een smallere bracket, waardoor het mogelijk werd om met racecranks te gaan rijden. Veel strandfietsers rijden immers de hele zomer op een racefiets, en dan is de overstap naar een mountainbike – die een veel breder bracket heeft – niet altijd evident. Daarnaast kreeg de bike een nieuwe voorvork met ruimte voor Immings nieuwe strandvelgen (25 mm interne breedte en 370 gram, enkel voor V-brakes). 

De fietsen van nieuwkomer Wikkit uit Egmond aan Zee hebben in korte tijd naam gemaakt door het gebruik van opvallende kleuren en speciale racesturen. Hun strandracer is er in twee types: de Q-bomb en de Zonkey, die net als de Imming beachbike een smaller bracket hebben, zodat er racecranks gemonteerd kunnen worden.